Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Ładuję dane.
Może to potrwać od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund, prosimy o cierpliwość
Moto Konfigurator Wybierz swój motocykl

Jaki kask adventure wybrać? Czy mają one sens?

2024-04-29
Jaki kask adventure wybrać? Czy mają one sens?

Wybór kasku motocyklowego jest wyjątkowo ważny w życiu miłośnika jednośladów. Jest to najważniejszy element stroju motocyklisty, który źle dobrany będzie sprawiać, że całkowicie odechce Ci się jeździć. Będzie Cię wtedy boleć głowa od zbyt dużego ucisku, będziesz się w nim przegrzewać, będzie za głośno, a w najgorszym przypadku zapewni niewystarczającą ochronę w sytuacji, w jakiej możesz się znaleźć. Jest on też wymagany przez prawo i nie możesz poruszać się na motocyklu bez niego, chociaż nie pod tym kątem należy patrzeć. Spójrz na to tak: Jest to ochrona głowy, która znacząco zwiększa szanse na przeżycie. Nawet zwykła parkingówka bez niego może zakończyć się tragicznie, o czym można przeczytać Internecie lub usłyszeć od znajomych.

Jest wiele rodzajów i modeli kasków. Jeśli jesteś tutaj, oznacza to, że interesują Cię podróże i najprawdopodobniej masz motocykl turystyczny w stylu KTM Adventure 790, Honda Africa Twin lub BMW 1250 GS. Zastanawiasz się, czy kask typu adventure będzie dobrym wyborem? I jaki wybrać? Jesteśmy sklepem motocyklowym. Doradzamy naszym klientom i oferujemy kaski adventure i inne od ponad dziesięciu lat. Zapraszam Cię do przeczytania tego bloga, aby Twój nowy kask był wybrany świadomie.

Przeczytaj również: Jak dobrać rozmiar kasku motocyklowego

Kobieta w kasku motocyklowym adventure Airoh Commander 2 stoi bokiem i dotyka uchylonego wizjera

Wady i zalety kasku adventure

Jest to kask turystyczny oferujący wygodę modeli szosowych z bezpieczeństwem i rozwiązaniami MX/Enduro. Charakteryzuje się wytrzymałą wysuniętą szczęką, możliwym do zdemontowania daszkiem chroniącym przed słońcem, świetną offroadową wentylacją przydatną podczas jazdy w terenie, możliwością zamknięcia wlotów powietrza gdy jest chłodno i wizjerem z szerokim polem widzenia, który można zdemontować, aby użyć gogli. Są świetnie jeśli planujesz przemieszczać się zarówno po asfalcie, jak i po drogach nieutwardzonych, ponieważ łączy sobie najlepsze cechy modeli przeznaczonych ściśle na asfalt i w offroad. Musisz jednak wiedzieć, że kask dual-sport to kompromis i nie jest idealny do żadnego z tych zastosowań, jednak jest na tyle dobry w obu, że popyt na nie jest duży.

Wadą jest przede wszystkim cena. Niestety, dobry kask adv jest drogi. Nie lubi też jazdy z wysokimi prędkościami, ponieważ daszek może ciągnąć głowę w tył. Zjawisko to nie występuje w droższych modelach. Nie są też tak aerodynamiczne jak szosowe modele oraz nie tak wentylowane jak kaski na crossa. Czasem potrafią być ciężkie, zbliżając się niebezpiecznie do 2000 g masy.

Dwóch motocyklistów w kaskach motocyklowych adventure Bell MX-9 jedzie po piachu

Komfort i bezpieczeństwo kasków typu adventure

Materiały kasków adventure wykorzystane w ich produkcji powodują, że ich poziom bezpieczeństwa nie odstaje w żaden sposób od modeli szosowych czy offroadowych. Zależnie od półki cenowej, spotkasz takie wykonane z tworzywa ABS będącego najtańszym tworzywem, poliwęglanu zapewniającego już dobry poziom ochrony, oraz włókna szklanego i kompozytów będącymi najtrwalszymi, choć niestety najdroższymi ze wszystkich. Oczywiście normy bezpieczeństwa kasków ECE 22.06 muszą być spełnione, aby w ogóle mogły być sprzedawane.

Komfort to rzecz subiektywna, ale wiedz, że to kask na motocykl turystyczny, więc musi być wygodny. Z założenia są projektowane tak, aby można było spędzić w nich długie godziny w podróży. Wyciszenie jest dobre, co umożliwia jazdę po autostradach. Wentylacja jest naprawdę świetna i pisałem już, że świetnie sprawdza się w terenie, gdzie poruszamy się z mniejszymi prędkościami niż po asfalcie. Wyściółka jest miękka, a wnętrze kasku najczęściej jest przystosowane pod montaż interkomu. Ale jaki jest najlepszy kask adventure? Dobry kask to taki, który nie będzie Cię gnieść w głowę, więc nie kieruj się przede wszystkim marką, tylko spędź trochę czasu na mierzeniu. Aby jasno określić, czy dany model pasuje, trzeba go trzymać na głowie przez około 30 minut. Jeśli w tym czasie nie pojawią się żadne punkty nacisku, to znaczy, że jest w porządku.

Motocyklista w kasku motocyklowym adventure Nexx X.Wed3 wyjeżdża z zakrętu

Czy kask typu adventure ma sens? Istnieje kask uniwersalny?

Budowa kasków adv sprawia, że odpowiedzią na oba pytania jest: to zależy. Jeśli wolisz błoto i przemieszczasz się po drogach asfaltowych tylko po to, aby dojechać na trasę offroadową, wybierz kask do motocrossu. Są one dużo lżejsze i lepiej wentylowane, a ich konstrukcja jest nastawiona w pełni na bezpieczeństwo podczas jazdy w terenie. Na asfalcie klasyczne szczękowe i integralne kaski zapewniają większą ochronę i komfort, ponieważ jest ciszej, podczas szybszej jazdy powstają mniejsze turbulencje, a w przypadku upadku jest mniej odstających elementów, które by mogły o coś zahaczyć. Kask adv zapewnia optymalny balans miedzy cechami modelu szosowego i crossowego, więc musisz mieć pewność, że będziesz z nich korzystać, czyli jeździć zarówno po asfalcie, jak i w terenie. W innym wypadku będzie on przeszkadzać.

Jeśli konstrukcja kasku pozwala za zdjęcie daszka, nic Ci nie broni, aby to zrobić. Stworzyć wtedy ciekawy kask na streetfightera lub supermoto. Jego aerodynamika nie będzie idealna, ale jeśli podoba Ci się ich agresywna bryła albo masz dwa motocykle, w tym jeden adventure'owy, pozwoli Ci on korzystać z niego na obu jednośladach. Ale czy istnieje kask uniwersalny? Nie uważam tak, ale kask adv jest bardzo blisko.

Przeczytaj również: Jaki kask motocyklowy wybrać?

Motocyklista w kasku motocyklowym adventure Klim Krios Pro Karbon siedzi na motocyklu i patrzy w dal

Szczękowy kask adventure najlepszy do turystyki?

Wśród modeli kasków turystycznych znajdziesz takie, które mają zarówno otwieraną szczękę, jak i daszek. Taki kask adventure posiada dodatkowo cechy modeli szczękowych. Jednak jeśli się im przyjrzysz, zauważysz, że są bardziej dedykowane na asfalt niż odpowiedniki integralne, ponieważ dużo bardziej przypominają modele szosowe niż offroadowe. Nie powinno ich to jednak dyskwalifikować. Zostały one stworzone dla osób, które spędzają jeszcze więcej czasu na asfalcie i tylko przy okazji zjeżdżają w teren.

Jeśli nie przemawiają do Ciebie kaski motocyklowe integralne i nieczęsto jeździsz po bezdrożach, wybierz kask szczękowy adventure taki jak Schuberth E2 lub Caberg Tourmax X. Musisz jednak pamiętać, że jazda z goglami najprawdopodobniej nie będzie w nich możliwa.

Czarny kask motocyklowy adventure HJC C80 wisi na lusterku motocykla

Jakie polecane kaski adventure kupisz w sklepie Moto-tour.com.pl?

Przeszliśmy przez najważniejsze informacje. Wady i zalety kasków adventure zostały opisane przeze mnie w pełni i myślę, że pomoże Ci to samodzielnie dokonać wyboru odpowiedniego kasku motocyklowego. Pamiętaj, żeby kierować się przede wszystkim swoimi potrzebami, a nie tym, jak będziesz w nim wyglądać, mimo że wygląd kasków dual-sport od razu sugeruje gotowość na przygodę i uważam, że jest atrakcyjny. Mierz długo i nie wahaj się wypunktowywać każdą wadę, jaką zauważysz lub poczujesz w trakcie mierzenia.

Pokażę Ci teraz najciekawsze kaski adventure z różnych półek cenowych. Podkreślę zastosowane rozwiązania oraz nieco powiem o danych techncznych konkretnych modeli, które uważam za warte uwagi. Nie traktuj tego jak rankingu kasków motocyklowych, bo nie o to tu chodzi. Chodzi o to, aby pokazać Ci, czego możesz oczekiwać, jeśli zdecydujesz się wybrać model z konkretnego przedziału cenowego.

Obrazek kasku motocyklowego adventure Klim Krios Pro Karbon szaro-czarnego

Klim Krios Pro Karbon - najlżejszy w klasie

To najlżejszy kask adventure, jaki możesz wybrać. Waży w okolicach 1250 g dla rozmiaru M, co jest fenomenalną wartością. Wynika to z zastosowania skorupy z carbonu oraz Koroydu zamiast EPSu jako materiału do rozprowadzania siły uderzenia wewnątrz. Wspomniany Koroyd to meteriał dużo lżejszy i bardziej zaawansowany, który pochłania nawet 48% energii uderzenia więcej niż klasyczne rozwiązanie w postaci pianki EPS. Gdy się przyjrzysz, przypomina bardziej kask na crossa, ale nieco stonowany, aby dobrze się go wykorzystywało w turystyce. Klim chwali się, że możesz go używać w czterech różnych konfiguracjach: adventure (klasycznie - z daszkiem i wizjerem), dual-sport (daszek, wizjer i gogle, które można mieć nawet z zamkniętą szybą), offroad (daszek i gogle) oraz street (zdjęty daszek, wizjer). Jest kompatybilny z interkomem motocyklowym Sena 10U, chociaż ja nie widzę przeszkód, aby zamontować inny jak choćby Cardo Packtalk Edge. W pudełku od razu znajdziesz wizjer fotochromatyczny. Mam go w swoim kasku i bardzo polecam!

Jak już wspominałem, kask należy zmierzyć przed zakupem. Według tabeli producenta powinienem mieć rozmiar M, więc taki ubrałem. Pierwsze co czuć, to waga kasku — jest on praktycznie jak piórko na głowie. Zakładanie nie jest problematyczne i wchodzi z lekkim oporem na głowę, a w środku jest już całkiem przyjemnie. Wyściółka jest najwyższej klasy — jest bardzo delikatna i przyjemna w dotyku. Czuć, że jest premium i bardzo ją polubiłem. Kask ma zapięcie Fidlock, który jest łatwy do obsługi w rękawicach motocyklowych. Rozpracowanie go zajęło mi mniej niż 30 sekund. Mechanizmy wentylacji chodzą dobrze, z wyczuwalnym oporem, co daje wyraźny feedback czy są otwarte, czy nie. Otwór w szczęce jest bardzo duży, zasłonięty gąbeczką blokującą dostawanie się zanieczyszczeń do środka. Troszkę mnie uciskał w okolicy kości czołowej, więc mimo zachwytów musiałbym go odstawić i szukać czegoś innego.

Obrazek kasku motocyklowego adventure Airoh Commander 2 szaro-czerwono-czarny

Airoh Commander II - wzór do naśladowania

Domyślny wybór każdego, kto planuje jazdę w terenie motocyklem adventure. Trudno się dziwić, ponieważ jest to bardzo bezpieczny i świetnie wykonany kask z blendą, który jest dostępny w wielu malowaniach, co mi bardzo przypada do gustu. Waży około 1510 g dla rozmiaru M. Skorupa została wykonana z kompozytu włókna węglowego gwarantującego wytrzymałość. Wentylacja jest bardzo wydajna dzięki dużym wlotom powietrza, które można zamknąć. Tutaj również możesz zwrócić uwagę na offroadową budowę kasku, co pomoże Ci przemieszczać się po nieutwardzonych drogach. Ma alpinistyczne zapięcie DD i jest przystosowany pod Pinlocka 120, który jest w zestawie. Również możesz zamontować interkom uniwersalny, podobnie jak w Klimie Krios. Warty uwagi jest system A3S chroniący przed parowaniem wizjera. To nic wymyślnego, bo chodzi po prostu o nosek, ale jeśli ktoś nie lubi jeździć z Pinlockiem, to jest to jakaś opcja, bo działa.

Wrażenia z mierzenia miałem dobre. Nic mnie nie uciskało po kwadransie spędzonym z kaskiem na głowie. Wyściółka była przyjemna, choć nie tak, jak w Kriosie. Z łatwością da się wypiąć wszystkie gąbki, aby je wyprać. Zwróciły moją uwagę odblaski w przedniej części wyściółki, przez co pewnie zacznę się przyglądać czy inne kaski motocyklowe oferują to samo rozwiązanie. Żłobienia na głośniczki od interkomu spokojnie zmieszczą głośniki Seny czy Cardo. Blendę obsługuje się wygodnie i cieszę się, że mechanizm nie znajduje się na górze skorupy, bo chyba bym oszalał. Uważam, że przyciski do obsługi górnej wentylacji są za małe na obsługę w rękawicach i mogą irytować, więc zalecam Ci spojrzenie, czy nie będziesz mieć z nimi problemów. W zestawie jest uchwyt do montażu kamery - fajny bajer. Może Ci się przyda! Myślę, że będzie to fajny kask na motocykl turystyczny adventure w sensownej cenie jak za oferowany poziom bezpieczeństwa i wygodę.

Obrazek kasku motocyklowego adventure Scorpion ADX-2 czarny carbonowy

Scorpion ADX-2 - tani kask szczękowy z daszkiem

W tej samej cenie znajdziesz Caberga Tourmax X, ale zdecydowałem się zaproponować Ci Scorpiona ze względu na lepszy zastosowany materiał - skorupa kasku jest wykonana z poliwęglanu. Jest to model z otwieraną szczęką, którą możesz zablokować z pozycji podniesionej. Taki kask adventure zapewnia możliwość łatwego zdejmowania go gdy jest to konieczne lub eliminuję tę konieczność gdy chcemy się napić wody, zjeść szybko jakąś przekąskę lub z kimś się porozumieć. Niestety przez to jest ciężki, bo waży 1850 g. Ten model można wykorzystywać z goglami motocrossowymi do jazdy w terenie. Ma również blendę przeciwsłoneczną - bardzo ważna rzecz gdy wybieramy kask na motocykl turystyczny. Zastosowane jest zapięcie mikrometryczne, które łatwo się obsługuje w rękawicach. Daszek jest możliwy do demontażu. Wewnątrz znajdziesz metkę mówiącą o przystosowaniu dla osób noszących okulary, ale to wciąż kwestia subiektywna, ponieważ oprawki są różne.

Takie są cechy kasku. A jak jest w praktyce? Wziąłem z półki rozmiar M i go ubrałem, aby Wam powiedzieć. Przede wszystkim zwróciłem uwagę, że leży na mnie najlepiej ze wszystkich trzech, o których pisałem. Przyjemnie otula moją głowę bez żadnych punktów ucisku, a zapięcie nie wrzyna mi się w krtań. Jestem pewny, że mógłbym w nim jeździć na co dzień. Mechanizmy wentylacji kasku operuje się łatwo, ponieważ są duże i działają z lekkim oporem, co daje informację zwrotną, czy są otwarte, czy nie. Mam tylko wrażenie, że jest ona najsłabsza z polecanych przeze mnie kasków. Szczęka zamyka się z wyraźnym kliknięciem i otwiera się łatwym do znalezienia przyciskiem. Wyściółka jest przyjemna i sprawia, że można mieć wrażenie, że ten Scorpion jest droższy niż w rzeczywistości. Obsługa blendy jest po lewej stronie u dołu kasku, więc jest tak, jak powinno być według mnie.

Kobieta w kasku motocyklowym adventure Airoh Commander 2 patrzy w stronę kamery

I to by było na tyle. Wybór kasków adv jest naprawdę duży, więc postanowiłem poprzestać na tych trzech, aby też uniknąć przedstawiania takich legend jak Arai Tour-X5 czy już wspomniany Schuberth E2. One stanowią najwyższą półkę z możliwych i jeśli będzie Ci w nich wygodnie, to z pewnością będzie to wybór na lata. Mam nadzieję, że opisana tu wiedza pozwoli Ci to wybrać kask adventure, który będzie spełniać Twoje oczekiwania. Najważniejsze jest to, aby w momencie zakupu pamiętać, że są to wytrzymałe kaski będące kompromisem między komfortem na szosie i bezpieczeństwem podczas jazdy w terenie.

Jeśli interesuje Cię porównanie kasków lub masz pytania, napisz do mnie maila, a z chęcią Ci pomogę! Jestem dostępny pod adresem dawid.j@moto-tour.com.pl.

DJ

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2024
X
P.U.H. DEFENDER S.C. | ul. Góra Libertowska 50 | 30-444 Libertów | woj. małopolskie | email: info@defender.net.pl | tel:666 303 505 | NIP: 6751395918
pixel