Może to potrwać od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund, prosimy o cierpliwość
Przewodnik po akcesoriach do BMW R1300GS - Wybieraj świadomie
Gdy w końcu pojawił się nowy BMW R 1300 GS, w sieci zawrzało – pisało o nim wiele czasopism motoryzacyjnych, motovblogerzy prześcigali się, kto wrzuci pierwszy film, a producenci akcesoriów motocyklowych już zdążyli wyprodukować całą gamę dodatków do nowego flagowego ADV marki BMW. Tempo produkcji akcesoriów potrafiło zaskoczyć – mamy już 26 stron kompatybilnych produktów w naszym konfiguratorze, a bez wątpienia ta ilość jeszcze wzrośnie. Dlatego też zdecydowaliśmy się poświęcić im wpis na naszym blogu.
Prezentujemy przed Wami akcesoria do BMW R 1300 GS.
KUFRY
Warto skupić się tutaj na kufrach motocyklowych SW-Motech, ponieważ oferta jest naprawdę szeroka. Możemy wybierać spośród twardych aluminiowych kufrów motocyklowych TRAX, dużych, wykonanych z tworzywa ABS kufrów DUSC i miękkich, wodoodpornych sakw motocyklowych tekstylnych SysBag WP montowanych na stelażu przy użyciu płyt adaptacyjnych. Dużo zależy od tego, w jaki sposób mamy zamiar użytkować motocykl. Jeśli zależy nam na lekkości i odporności na uszkodzenia, to najlepiej wybrać sakwy SysBag WP. Jeśli zależy nam na twardej strukturze i zamkom, a niekoniecznie na masie, to kufry aluminiowe TRAX zdadzą egzamin. Jeśli chcemy lekkość i zamki, to kufry DUSC się spiszą idealnie, ale mogą odnieść większe obrażenia w razie przewrotki. W praktyce to sztuka kompromisów.
Oczywiście należy pamiętać, że zamki się dokupuje osobno.
Ja bym wybrał kufry aluminiowe TRAX. Przy ilości mocy, jaką ma BMW R 1300 GS, trochę większa masa nie zaszkodzi. Ilość możliwych akcesoriów z pewnością się przyda (zwłaszcza możliwość przymocowania rollbagów do kufrów), a w trakcie postoju mógłbym sobie zrobić stolik kawowy z jednego z nich.
TRAX
Kufry aluminiowe TRAX to wszechstronny zestaw na każdą wycieczkę. Są wodoodporne i pyłoszczelne, wykonane z dbałością o najmniejsze detale. Zapewniają najlepszą ochronę bagażu z całej wymienionej trójki. Przekonują swoją stabilnością, wyrafinowanym adwenczerowym wyglądem, solidnością, dobrze przemyślanymi funkcjami i mnóstwem akcesoriów, które można dodatkowo zamontować (np. pojemnik na narzędzia TRAX). Występuje w kolorach srebrnym i czarnym, w wariantach 37 i 45 litrów.
DUSC
Kufry DUSC są wykonane z twardego tworzywa ABS, który jest jednocześnie lekki i wytrzymały. Jeden taki kufer ma funkcję i kufra bocznego, i kufra centralnego — nie ma znaczenia, gdzie który zamontujesz. Zależnie od modelu motocykla, zestaw może składać się z dwóch dużych kufrów DUSC (41 litrów), lub jednego dużego i jednego mniejszego (33 litry).
SysBag WP
Jest to rozwiązanie uniwersalne dla osób mających stelaże innych producentów lub mających adapter SW-Motech. Do adaptera sakwy w wybranym rozmiarze (S, M, L) mocuje się tylko raz przy użyciu pasków, a później tylko zakłada się i zdejmuje całość z adapterem. Wszystkie torby są wodoodporne, a wnętrze można podzielić przez użycie dołączonych, mocowanych na rzepy przegród.
TANKBAG
Torby na bak każdego producenta wymagają swojego własnego mocowania, więc warto się zastanowić, co dokładnie nam odpowiada. Ich zaletą jest bardzo szybki dostęp do najpotrzebniejszych rzeczy, które są nam potrzebne — np. telefon, portfel, butelka wody lub papierowa mapa, które chcemy mieć pod ręką bez schodzenia z motocykla. Warto się zastanowić nad wymiarami takiej torby oraz jej funkcjonalnością, ponieważ uważam, że większe nie zawsze znaczy lepsze w tym wypadku.Muszę się przyznać, że ponownie skłaniam się ku SW-Motechowi. Ich produkty są bardzo wysokiej jakości i wiem, że mnie nie zawiodą. Dla siebie wybrałbym model Yukon WP Pro o pojemności 6 L, choć zastanawiam się, czy mniejszy rozszerzany model Daypack nie byłby lepszy. Mając tank ring SW-Motech PRO mogę wypróbować dowolny z nich (lub inne z mocowaniem PRO) przed zakupem i sprawdzić, który lepiej spełni moje potrzeby.
Zatem mój tankbag to BMW R 1300 GS to SW-Motech PRO Yukon WP lub SW-Motech PRO Daypack.
GMOLE
Wystające na boki silnik BMW R 1300 GS ma szereg zalet wynikających ze stosowania takiej konstrukcji, ale też ma swoje wady. Jedną z nich jest narażenie tego pięknego serducha na poważne uszkodzenia w razie przewrotki. Dlatego tak ważne są gmole do BMW R 1300 GS.
Do wyboru mamy trzech producentów: Touratech, Hepco&Becker i ponownie SW-Motech. Wszyscy oni oferują pełen zestaw ochrony: gmole silnika oraz gmole zbiornika paliwa, aczkolwiek to Touratech jako jedyny w swoim zestawieniu daje możliwość zakupu gmoli zbiornika pasujących do osłon silnika oferowanych przez BMW. Ponadto Touratech wygląda tak, jakby miał najlepiej zabezpieczać przed skutkami ewentualnej wywrotki, więc to byłby mój wybór gdybym akurat sobie BMW R 1300 GS sprawił.
INNE AKCESORIA OCHRONNE
Nie da się ukryć, że z motocyklami jest tak, że zawsze jest co chronić. Zwłaszcza jeśli jest to motocykl mogący zjechać na drogę nieutwardzoną i zawsze może się coś wydarzyć. W końcu co może pójść nie tak? (oby nic)
Wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Koszt wymiany reflektora czy misy olejowej z pewnością znacząco przewyższy koszt akcesoriów mających zadanie je chronić, więc czasem warto w nie zainwestować, aby mieć spokój ducha. Gdy się zwrócą, to podziękujesz swojej przezorności.
Osłony reflektorów do BMW R 1300 GS
Reflektory to jedne z najważniejszych elementów w pojazdach — bez nich nie możesz legalnie poruszać się po drogach. Zjeżdżając w teren zawsze istnieje ryzyko, że oświetlenie ulegnie uszkodzeniu z powodu rozrzucanych kamieni lub zwykły ptak mógłby uderzyć w reflektor, co poskutkowałoby koniecznością kosztownej wymiany. Dlatego niemiecki Touratech przygotował osłony reflektora głównego i oryginalnych bocznych reflektorów BMW.
Osłona chłodnicy
Tak samo jak w przypadku osłon reflektorów, wystarczy jeden zabłąkany kamień, aby przedziurawić naszą chłodnicę. Dotyczy to każdego motocykla. W najgorszym wypadku przegrzejemy silnik i może czekać nas kosztowny remont. W najlepszym zauważymy nagły wzrost temperatury i będziemy wzywać pomoc drogową. Touratech ma taką osłonę chłodnicy do BMW R 1300 GS w swojej ofercie, która do tego jest bardzo dyskretna.
Touratech mimo wszystko zaleca obserwację wskaźników temperatury. W ekstremalnych warunkach lekko przesłonięta chłodnica może niewystarczająco chłodzić ciecz chłodzącą.
Osłona silnika
Nieodzowne akcesorium miłośników jazdy w terenie. Osłona silnika do BMW R 1300 GS stworzona przez firmę Touratech to przede wszystkim akcesorium dla osób lubiących spędzać czas na nieutwardzonych szlakach. Gdy jeździmy po kamieniach i akurat pojawi się coś, co sprawi, że będziemy mieć ryzyko uszkodzenia elementów takich jak misa olejowa lub filtr oleju, taka osłona może się nam przydać. Przy okazji na pewno będzie kompatybilna z gmolami Touratech ze względu na pochodzenie do tego samego producenta, co proponowane przez nas gmole.
Osłona oryginalnych handguardów BMW
Obecnie w naszym konfiguratorze nie widziałem dedykowanych handguardów do BMW R 1300 GS. Mamy za to handguardy Hepco&Becker, które ochronią obecne już w BMW. Mocowane są do wspornika i końcówek kierownicy, zapewniając ochronę Twoich dłoni w przypadku upadku. Bardzo przydatne, zwłaszcza w terenie.
Poszerzenie stopki bocznej
Szczerze mówiąc, to nigdy nie lubiłem parkować motocykla na trawie z obawy, że mi stopka wbije się w błoto i motocykl mi upadnie. Jakieś campingi, zloty (tam czasem rozdają deseczki), parkowanie na poboczu czy w błocie lub piasku — nacisk punktowy potrafi być duży i motocykl może po prostu w błocie utonąć. Dlatego lubię poszerzenia stopki bocznej takie jak wykonał tutaj Touratech. Jest to jedno z najczęściej wykorzystywanych akcesoriów gdy się nie wywracamy.
Zatyczka wału kardana do BMW R 1300 GS
Mała funkcjonalna zatyczka, która zapobiega dużym uszkodzeniom. Gdybyśmy się przewrócili na lewo, wał kardana może dostać uderzenie, które poskutkuje koniecznością wymiany osłon lub całego wału. Taka zatyczka, którą wyprodukował Touratech, działa jak crash pad, który przyjmie uderzenie i efekty tarcia na siebie, przez co wydamy dużo mniej pieniędzy przy naprawie.
Osłony kolektorów
I ostatnia rzecz na naszej liście — osłony kolektorów SW-Motech. Latające kamienie w trakcie jazdy zwyczajnie mogą obić rury, powodując uszkodzenia, których nie da się cofnąć w inny sposób niż poprzez kosztowną wymianę. Osłony kolektorów SW-Motech do BMW R 1300 GS pomagają zapobiec takim uszkodzeniom.
I to tyle jak na razie. Z czasem z pewnością pojawi się jeszcze więcej akcesoriów, które pokryję w tym krótkim przewodniku po akcesoriach, ponieważ BMW R 1300 GS to popularny motocykl, który producenci z chęcią biorą na swoje warsztaty. Zachęcam również do pisania do nas na info@moto-tour.com.pl. Nasi specjaliści z pewnością pomogą Wam dobrać odpowiedni osprzęt dla siebie zgodnie z Waszymi oczekiwaniami.
DJ.