Paliwo E10 - jest się czym martwić?
W 2024 roku na stacjach paliw pojawi się benzyna E10. Wraz z nadchodzącymi zmianami, coraz częściej słyszymy o obawach, że może ona powodować awarie i kłopoty w starszych pojazdach. Czy jednak te obawy są uzasadnione? Które jednoślady nie będą miały problemów? I jakie są dokładne oznaczenia benzyny?
Do tej pory, korzystając z pistoletu paliwowego z benzyną 95, zetknęliśmy się z oznaczeniem E5, co oznaczało benzynę bezołowiową z maksymalnie 5% dodatkiem bioetanolu. Teraz, z wprowadzeniem E10, oznacza to do 10% dodatku. Chociaż nasze silniki dotychczas sprawnie radziły sobie z etanolem w paliwie, podwyższenie tego wskaźnika dwukrotnie rodzi obawy o potencjalne problemy. Jednak większość z nas może być spokojna.
Dlaczego wprowadzono taką zmianę?
Paliwo z etanolem zostało wprowadzone, aby uczynić nasze jednoślady bardziej przyjaznymi dla środowiska, częściowo pochodząc z “odnawialnych” źródeł energii. Bioetanol jest pochodzenia roślinnego i produkuje się go np. z trzciny cukrowej, kukurydzy czy pszenicy. Dodatkowo etanol poprawia efektywność spalania mieszanki paliwowo-powietrznej i działa jako środek zmniejszający ryzyko spalania stukowego. To paliwo jest już używane w krajach takich jak Niemcy, Francja i Niderlandy, a Polska dołączy do nich jako 18. kraj UE wprowadzający je na swoje stacje.
Czy istnieją wady tego rozwiązania i zagrożenia dla naszych jednośladów?
Etanol może być szkodliwy dla uszczelek, plastików i metali w silniku, a także przyciągać wodę, co jest problematyczne. Nie zaleca się tankowania E10, jeśli planujemy nieużywanie jednośladu przez dłuższy czas. Wtedy lepiej sięgnąć po 98-oktanówkę lub skorzystać z dodatków do paliwa, które wiążą wodę. Wspomina się także o minimalnym wzroście konsumpcji paliwa (rzędu 1-2%), jednak ostatecznie może być to trudne do zauważenia. Jeśli jesteś regularnym użytkownikiem jednośladu niekompatybilnego z paliwem E10, dodanie paliwa do listy rzeczy, które “mogą uszkodzić motocykl” może być uciążliwe. Na szczęście mamy sposoby, aby z tą zmianą jakoś żyć.
Co się stanie, jeśli zatankuję E10, a powinienem E5?
Jeśli popełnimy ten błąd, należy natychmiast przerwać tankowanie E10 i zacząć tankować E5. Jeśli zbiornik już jest zatankowany, jeździj normalnie, a na przyszłość pamiętaj o 98-oktanówce z oznaczeniem E5. Na szczęście nie grożą nam poważne problemy od razu, ponieważ one zaczną dopiero występować po jakimś czasie korzystania z paliwa E10.
Gdzie sprawdzić, czy mój motocykl jest kompatybilny z E10?
Istnieje kilka serwisów (np. GOV.UK), które to umożliwiają, choć nie wszystkie obejmują dane dotyczące motocykli. Strona e10check.nl dostarcza szczegółowych informacji, jednak wymaga korzystania z translatora. Należy również sprawdzić instrukcję obsługi motocykla i skonsultować się z dealerem marki. Warto to zrobić, aby nasze jednoślady nie ucierpiały na wskutek źle dobranego paliwa.Na Niderlandzkiej stronie mamy dwa menu kontekstowe. W górnym wybieramy producentów samochodów, w dolnym motocykli. Zaraz po wyborze pojawiają się tam dwie kolumny, gdzie lewa jest dla pojazdów, w których można korzystać z paliwa E10, a prawa dla tych, z których nie można tego robić.