Może to potrwać od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund, prosimy o cierpliwość
Poduszka powietrzna w kurtce? Niemożliwe? A jednak...
Poduszka powietrzna w kurtce? Niemożliwe? A jednak...
Dla świadomego motocyklisty bezpieczeństwo jest zawsze na pierwszym miejscu. Najwyższe standardy i technologie zwiększające poziom bezpieczeństwa od zawsze kojarzą się z profesjonalnymi wyścigami Moto GP. Sprzęt zawodników i technologie były kiedyś na rynku nieosiągalne, jedynie do oglądnięcia na ekranach telewizorów. Okazuje się jednak, że w XXI wieku każdy z nas ma w zasięgu ręki technologie i rozwiązania rodem z Moto GP.
W tym momencie nie będziemy się zajmować standardowymi protektorami w ubraniach motocyklowych. Dzisiaj o rozwiązaniu rewolucyjnym na rynku. O poduszce powietrznej w strojach motocyklowych. Nie ulega wątpliwości, że jest duża szansa stosowania powszechnie tej technologii. W naszym sklepie znajdą państwo dwie marki produkujące tego typu odzież: Dainese ze swoim systemem D-air oraz marka Helite airbag system.
D-AIR.
Dainese od początku swojej działalności przywiązuje wielką wagę do bezpieczeństwa. Producent znany jest z wyznaczania nowoczesnych trendów na rynku motocyklowym. Dzisiaj marka oferuje pod nazwą D-Air produkty z technologią poduszki powietrznej.
Krótka historia poduszki powietrznej D-Air.
Wszystko się zaczęło w roku 2000, to wtedy powstał pierwszy prototyp kurtki z poduszką powietrzną. Po testach i dopracowywaniu technologii w 2007 roku Dainese, pewne swojego produktu, puszcza pierwszych zawodników w oficjalnych wyścigach. W 2011 roku powszechnie dostępne pojawiają się pierwsze kurtki z poduszką powietrzną. Wymagają one zamontowania modułu czujników i żyroskopów na motocyklu, co było dość problematyczne i blokowało projekt. W 2015 toku pojawia się w ofercie kurtka sportowa Misano D-air, która działa już bez pomocy dodatkowych czujników. Na sezon 2018 pojawia się już całkiem spora kolekcja odzieży skórzanej i tekstylnej D-AIR.
Jak to działa?
Każda kurtka D-air jest wyposażona w specjalny moduł elektroniczny, który jest odpowiedzialny za obsługę wmontowanej w kurtkę poduszki powietrznej. System jest inteligentny. Po 16 latach badań Dainese stworzyło algorytm, który rozpoznaje warunki typowe dla wypadku motocyklowego takie jak np. nagłe przyspieszenie, nagła zmiana położenia i wiele innych. D-air na bieżąco kontroluje naszą sytuację, a w razie potrzeby, w ułamku sekundy uaktywnia system D-air. Jest on całkowicie bezprzewodowy. Nie wymaga dodatkowego połączenia z motocyklem. Zawsze można go dezaktywować jednym przyciskiem, który jest zawsze w zasięgu ręki. System zasilany jest wbudowaną baterią, a dioda na kurtce sygnalizuje stan naładowania.
Czy to w ogóle działa?
Na rynku protektorów standardowych występują dwa standardy przekazywania energii przez protektory : poziom pierwszy 1 który przekazuje do ciała motocyklisty do 35 KN energii oraz poziom 2 który przekazuje do 20 KN energii (na przykład materiał sas-tec). Jak wypada d-air w starciu z nimi? Proszę spojrzeć na tabelę. Testy przeprowadzone zgodnie z aktualnymi normami europejskimi w zakresie ochraniaczy pokazują, że system D-air® zmniejsza siły uderzenia przenoszone o 90% w porównaniu z tradycyjnymi kompozytowymi ochraniaczami poziomu 2. Więc działa i to o wiele skuteczniej.
Podsumowanie D-air.
D-air jest bardzo zaawansowaną technologią. D-air to inteligentna odzież, która może Cię ochronić, w sytuacji, gdy nie jesteś w stanie kontrolować tego, co się dzieje. Życie i zdrowie jest bezcenne. Trzeba więc je chronić na wszelkie możliwe sposoby. Z poduszką powietrzną D-Air w kurtce motocyklowej jest możliwa maksymalna ochrona.
Helite airbag system.
Drugim producentem odzieży motocyklowej z poduszką powietrzną jest wspomniany Helite. Firma Helite została założona w 2001 roku przez Gérarda Thevenota. Wygrał on francuski konkurs innowacji na opracowanie pierwszego systemu poduszek powietrznych dla pilotów lekkich samolotów, a następnie kontynuował rozwój technologii dla motocyklistów i jeźdźców. Obecnie ma całkiem sporą kolekcją kurtek oraz kamizelek z systemem airbag.
Jak działa Helite airbag system?
W razie wypadku poduszka powietrzna uruchamia się za pomocą mechanicznego spustu. Jak twierdzi producent, zapewnia to maksymalną niezawodność. Helite wykorzystuje systemy elektroniczne w innych branżach, ale w przypadku jazdy motocyklem wierzy, że spust mechaniczny jest najbardziej niezawodny i łatwy w użyciu. Motocyklista w prosty sposób montuje pasek ze szybkozłączką na motocyklu i podpina swoją poduszkę powietrzną. Jak opuści motocykli bez kontroli to nastąpi aktywacja poduszki powietrznej. Po aktywacji? Tłok obciążony sprężyną przebija wkładkę CO2 i błyskawicznie pompuje poduszkę powietrzną wokół szyi i ciała. Poduszki powietrzne Helite mają najszybszy mechanizm wyzwalający i napełniający na świecie, z pełnym wdrożeniem poniżej 100ms. Układ jest niezawodny, a jego uzupełnienie jest proste i tanie.
Podsumowanie Helite airbag system
Firma Helite sprzedała ponad 60 000 systemów poduszek powietrznych na całym świecie. Rygorystyczne testy w laboratorium i w świecie rzeczywistym potwierdzają, że Helite jest światowym liderem w technologii osobistych poduszek powietrznych. Poduszki powietrzne Helite są już używane w wielu dziedzinach, takicj jak: motocykle, jazda konna, narciarstwo, aeronautyka. Również bardzo popularny w sportach wyczynowych.
Co wybrać?
Dwie różne marki, dwa różne rozwiązania. Dainese stawia na elektronikę, a Helite na proste rozwiązania mechaniczne. Produkty obu marek mają jednak ten sam cel: zapewnić nam maksimum bezpieczeństwa. Którąkolwiek z marek wybierzecie, wasze życie i zdrowie na motocyklu, podczas realizacji wspaniałej pasji, będzie chronione najlepiej jak to możliwe.
Poniżej znajdziecie produkty Dainese oraz Helite Airbag System
R.K.